Gips og tegning blir ofte brukt til skisser, til en idè om noe, som skal finne sin endelige form. I sin performance lar Marianne Stranger disse to materialene møtes. En skulptur vil bli laget live, der gipsen tar form fra flytende til fast. Stranger fascineres av denne umiddelbarheten i møtet mellom disse to materialene, der det skjøre papiret og den flytende gipsen møtes, og med tid stivner til en ny form. Hvordan de holder fast i hverandre, i øyeblikket der alt fryser, før det brister.

Når noe når sitt bristepunkt, oppstår da noe annet? Stranger ser på det som historien om materialet, om sannheten det har, som også endrer seg gjennom prosessen, og etter hvilket blikk som ser. Materialene har ulike krefter, der de motstridende egenskapene også innehar universell karakter og blir som personlighetstrekk, eller sannheter for sin egen eksistens, fleksible og åpne.

Marianne Stranger (f. 1981) arbeider med visuelle og auditive kunstformer, hvor performativitet og tverrfaglighet er viktige elementer. Hennes arbeider tar form som installasjon, skulptur, scenografi, kostyme, performance, tegning og lydkunst. Via arbeidenes tidsaspekt gis det rom for at et scenario utspiller seg, enten det er publikums relasjon til installasjonen, i det lydlige, eller i materialets transformasjon.

———————————————————————————————————————————————————————————————————————————————————————————

Plaster and drawing are often used for sketches, for an idea about something, which will find its final form. In her performance, Marianne Stranger allows these two materials to meet. A sculpture will be made live, where the plaster transforms from liquid to solid. Stranger is fascinated by this immediacy in the encounter between the two materials, where the fragile paper and the liquid plaster meet, and with time solidify into a new form. How they hold on to each other, in the moment where everything freezes, before it breaks.

When something reaches its breaking point, does something else arise? Stranger sees it as the story of the materials, of the truth they have, which also changes through the process, and according to who is looking. Different materials have different forces, where the opposing properties also have a universal character and become like personality traits, or truths for their own existence, flexible and open. The performance has sound.

Marianne Stranger (b. 1981) works with visual and auditory art forms, where performativity and multidisciplinarity are important elements. Her work takes the form of installation, sculpture, scenography, costume, performance, drawing and sound art. Via the artworks´ aspect of time, room is given for a scenario to unfold, whether it is the audience’s relationship to the installation, in the sound, or in the transformation of the material.