Tre folkehøgskoler og en videregående skole får besøk av kunstneren Hedda Roterud Amundsen, som leder et sekstimers performanceverksted. Der viser hun en av sine egne performancer, og hun forteller om hvordan hun fant denne sjangeren, sine inspirasjonskilder og hvordan hun jobber. Deltagerne får også vite litt om viktige epoker og utøvere innen sjangeren.

Heddas performance-praksis tar utgangspunkt i tekst. Både egenskrevet og samlede tekster – som fremføres til musikk, lyd, med eller uten kostymer og andre visuelle virkemidler. Temaer hun er opptatt av er aspekter ved den menneskelige tilstand knyttet til bekymringer, stress og depresjon. Populærkultur og humor flettes inn i en sårbar tematikk.

I den praktiske delen av verkstedet vil Hedda veilede deltakerne gjennom prosessbaserte øvelser, hvor de arbeider både individuelt og i grupper. I løpet av verkstedet er målet at deltakerne skal produsere en eller flere performances, som fremføres for de andre deltakerne.

Som forberedelse ønskes det at deltakerne tar med seg en tekst, egenprodusert eller samlet. Dette kan være et dikt, en handleliste, en sangtekst, et skjermdump av en undertekst fra en TV-serie, pakningsvedlegget til f. eks Paracet, en beskrivelse av en drøm du hadde nylig, en sms… Den medbragte teksten vil benyttes som utgangspunkt for kreative øvelser og performance.

 

Hedda Roterud Amundsen (F. Hamar, 1989) har base både i Ringsaker og Oslo. Hun er utdannet billedkunstner fra LASALLE College of the Arts Singapore (BFA) og KHiO: Kunstakademiet i Oslo (MFA). I tillegg har hun et årsstudium i Kulturledelse (Oslo Met). Utover sin utstillingsvirksomhet i inn og utland, har hun mange års erfaring med kunstformidling gjennom eksempelvis DKS.