Grunntemaer i Rita Marhaugs kunstneriske produksjon har variert gjennom flere tiår. De mange aspektene ved sansing, skjønnhet og forfall, liv og død, er emner i hennes seneste praksis.

Hennes valg knytter seg til både visuelle, taktile og konseptuelle vurderinger. Hun tar ofte utgangspunkt i egne kroppsdimensjoner, som høyde, vekt, beinmasse, blodvolum og lignende. Dette burde det være nærliggende for andre mennesker å oppleve en gjenkjennelse og identifisering med. Ved å bruke naturgjenstander som lær, pels, tre, melk, blod og olje i kunsten, oppstår det automatisk en rekke meningslag.

Marhaug har tro på performancens poetiske kraft til å fremvise paradokser og skape sitt eget ikke-verbale refleksjonsrom. I etterdønningen av en performance-opplevelse håper hun å aktivisere en dypere analyse eller utvidet forståelse.

Rita Marhaug (f. 1965) studerte ved Statens Kunstakademi i Bergen, hvor hun tok eksamen i 1989, og ved Universitetet i Bergen, hvor hun fullførte sin BA-grad i kunsthistorie i 1996. Nå er hun professor ved Statens kunstakademi i Bergen ved Fakultet for spesialisert kunst, hvor hennes hovedfokus er grafisk kunst. Siden tidlig på 1990-tallet har hun deltatt på mange individuelle og kollektive utstillinger, både i inn- og utland. De viktigste verktøyene hun bruker i sin kunstneriske virksomhet er grafikk, tegning, fotografi, bøker, video og performance.

———————————————————————————————————————————————————————————————————————————————————————————

The principal themes in Rita Marhaug’s artistic production have varied over several decades. Aspects of sensation, beauty and decay, life and death, are the subject matters in her latest artistic practice.
 
Her choices are linked to both visual, tactile and conceptual assessments. She often takes her own body dimensions as a starting point, such as height, weight, bone mass, blood volume and similar. This should arise as an instant recognition and identification in other people. By using natural objects such as leather, fur, wood, milk, blood and oil in her art, a number of different meanings materialize.

Marhaug believes in the performance’s poetic power to present paradoxes and create a unique non-verbal space for reflection. In the aftermaths of a performance experience, our conceptual apparatus is activated, and our emotional reactions can lead to a deeper analysis or expanded understanding.

Rita Marhaug (b. 1965) graduated from the National Academy of Fine Arts in Bergen in 1989, and the University of Bergen, where she completed her BA degree in art history, in 1996. She is currently a professor at the National Academy of Fine Arts in Bergen, Faculty of Specialized Art, where her primary focus is on graphic arts. Since the early 1990s, she has participated in many individual and collective exhibitions, both at home and abroad. The most important tools she employs in her artistic production are graphics, drawing, photography, books, video and performance.