Et en-til-en forestillingsritual – hver visning 3-5 min

Performancen tar form av en intim refleksjon, med utgangspunkt i en kollektiv miljø- og klimasorg og en erkjennelse av den kapitalisme-forårsakede klimakrisen, koloniseringen og utnyttelsen av mennesker, land og ressurser.

Fram til i dag har Lost Matter (tapt materie; tapt natur)-handlinger blitt holdt flere steder i verden, for å anerkjenne og rette søkelys på naturens rettigheter. For eksempel regnes elver som «juridiske personer» eller rettssubjekter i land som New Zealand, Colombia og India. Lost Matter-handlinger har blant annet vært gjort i forbindelse med den akselererende smeltingen av isbreer på verdensarvsteder og vannkrisen i Aostadalen i Italia. Handlingen i Hamar vil utføres for å anerkjenne menneskerettighetene til urbefolkningen som er truet gjennom klimahykleriet til globale utvidelsesplaner for fossilt brensel.

Sorgen over den tapte naturen (Lost Matter) er individuell og personlig, men også kollektiv og samfunnsmessig. Vår tids økosystemnød og klimakaos fører til et uopprettelig tap av hjemmemiljøer, noe som forårsaker eksistensiell angst for denne prosessen. Lost Matter-handlingene er født ut av en dyp følelse av solastalgi. Solastalgi er stedsbasert angst; en omvendt form for nostalgi: hjemlengselen vi føler i, i stedet for til, vårt eget hjem. Men som andre klimarelaterte følelser, når de blir fulgt gjennom handlinger som gir mulighet for å reflektere, kan dette gi grobunn for vekst og motstandskraft.

Siden 2006 har den tyske kunstneren Verena Stenke og den venetianskfødte kunstneren og forfatteren Andrea Pagnes jobbet sammen som VestAndPage internasjonalt innen performancekunst, performancebasert film, skriveprosjekter, publisering og kunstneriske prosjekter i samarbeid med lokalsamfunn. I over et tiår har de utforsket performancekunst og filmskaping som fenomener gjennom sin multimediakunstpraksis, kunstneriske forskning og kuratoriske prosjekter. VestAndPage beveger seg mellom legemliggjøring og forskning, det usynlige og det uforutsette, det undertrykte og uuttalte, det glemte og det fortrengte.

Kunstpraksisen deres er kontekstuell og fokuserer på kunstens mangetydighet, dens bredspektrede og rituelle natur. I en pågående ‘Poetics of Relations’ (relasjonspoetikk) beveger de seg inn i et møte med den andre.

Arbeidene deres har vært presentert på forskjellige steder utendørs og i teatre, museer, gallerier og kinoer over hele verden. VestAndPage er grunnleggere og ledere av Venezia International Performance Art Week, og deres forskning og poetiske skrifter er publisert og oversatt for internasjonale lesere. De har vært gjesteforelesere ved kunstakademier over hele verden, og i mesterklasser deler de sin metodikk om samskaping innen performance og film. I forbindelse med Hamar performancefestival 2023, har de gjennomført et performanceverksted i Kunstbanken sammen med 10 kunstnere fra Norge og utlandet

———————————————————————————————————————————————————————————————————————————————————————————

A one-to-one performance ritual – each sitting 3-5 min

The performance takes the form of an intimate reflection, starting from a collective concern for the environment and climate and an acknowledgment of the climate crisis caused by capitalism, as well as an acknowledgment of the colonization and exploitation of people, land and resources.

To date, various Lost Matter (lost matter; lost nature) acts have been held for acknowledging the legal rights of naure, for example environmental personhood of rivers. In countries such as New Zealand, Colombia and India, rivers are considered «legal persons» or legal entities. Other Lost Matter acts have been held to acknowledge the accelerated melting of glaciers in World Heritage sites, and the water crisis in Aosta Valley in Italy. The act in Hamar will be held for acknowledging the human rights of Indigenous people threatened through the climate hypocrisy of global fossil fuel expansion plans.

The grief over lost nature (Lost Matter) is individual and personal, but also collective and societal. Our time’s ecosystem distress and climate chaos are leading to an irreparable loss of home environments, causing existential anxiety about this process. The Lost Matter actions are born out of a deep sense of solar nostalgia. Solastalgia is place-based anxiety; an inverted form of nostalgia: the homesickness we feel in, rather than for, our own home. But like other climate-related emotions, when followed through by actions that allow for reflection, this can provide fertile ground for growth and resilience.

Since 2006, German artist Verena Stenke and Venetian-born artist and writer Andrea Pagnes have been working together as VestAndPage internationally in performance art, performance-based film, writing, publishing and temporary artistic community projects. For over a decade, VestAndPage have been exploring performance art and filmmaking as phenomena through their collaborative multimedia art practice, artistic research and curatorial projects. In a psychogeography of symbiotic realms they move between embodiment and research, the unseen and the unforeseen, the oppressed and unspoken, the forgotten and the repressed.

Their art practice is contextual and focuses on the liminal, spectral and ritual nature of art. In an ongoing ‘Poetics of Relations’, they move into an encounter with the other. Their works have been presented at various sites and in theatres, museums, galleries and cinemas worldwide. They are the founders and directors of the Venice International Performance Art Week, and their research and poetic writings have been extensively published and translated for international readers. They share their methodology and mentoring on collaborative performance and filmmaking in co-creation master classes and have been guest lecturers at art academies worldwide. In connection with the Hamar performance festival 2023, they have conducted a performance workshop based at Kunstbanken together with 10 artists from Norway and abroad.